De verschillende SUV-markeringen:

Ten eerste in millimeters:

255/55 R 18 LATITUDE SPORT 3 109Y

Afmeting: 255 Sectiebreedte in mm
55 Hoogte-breedteverhouding
R   Radiaal
18 Hieldiameter in inches

Bandentype: LATITUDE SPORT 3

Belastingindex/Snelheidssymbool: 109Y

audi

Vervolgens in inches:

7.50 R 16 C LATITUDE CROSS 112S

Afmeting: 7.50 Sectiebreedte in inches
R  Radiaal
16  Hieldiameter in inches

Categorie:  C

Bandentype: LATITUDE CROSS

Belastingindex/Snelheidssymbool: 112S

AllTerrainTAko2 Profielfoto
MudTerrain

Als laatste Flotation (Amerikaans):

31 X 10.50 R 15 LT 4×4 A/T XTT 109S

Afmeting: 31 Buitendiameter in inch
10.50 Breedte van wielflens in inch
R Radiaal
15 Hieldiameter in inches

Categorie:  LT

Bandentype: 4×4 A/T XTT

Belastingindex/Snelheidssymbool: 109S

Betekenis van diverse markeringen:

M+S = “Mud and Snow” staat op de zijwand van de meeste SUV-banden.

= “Passenger” op Amerikaanse banden voor personenauto’s.

LT = “Light Truck” op Amerikaanse banden voor bestelwagens.

C = Geeft de categorie Bestelwagens aan op Europese of Amerikaanse banden, waarbij Load Range overeenkomt met het draagvermogen.

Reinf = “Reinforced”banden in dezelfde afmeting maar met een hogere belastingindex.

Extra Load = Nieuwe markering die dezelfde betekenis heeft als Reinf.

De All Terrain van Toyo
differentiel

Montage van SUV-banden

Vierwielaangedreven voertuigen

Met klem wordt aangeraden om 4 identieke banden (dezelfde afmeting, hetzelfde profieltype, hetzelfde artikelnummer) met hetzelfde slijtageniveau te monteren op voertuigen met vierwielaandrijving (ongeacht het type ingebouwde transmissie), tenzij het voertuig af fabriek al uitgerust is geweest met verschillende bandenafmetingen vóór en achter.

 

Verschillende banden op de vooras en achteras kunnen namelijk leiden tot beschadiging van de transmissie: hetzij de transmissie-as van 4×2 voertuigen met inschakelbare 4-wielaandrijving, hetzij het centrale differentieel op permanente of semi-permanente SUV’s.

Voor een gelijk slijtageniveau van de banden op de voor- en achteras moeten de banden regelmatig worden gerouleerd tussen de assen, volgens de aanbevelingen van de fabrikant.