3pmsf
slijtage indicator

Markeringen

3 PMSF ( 3 Peaks Mountain Snow Flake):

De banden die deze markering hebben zijn ontwikkeld voor besneeuwde wegen en leveren prestaties die onderbouwd worden door middel van test*.
*Remefficiëntietest in winterse omstandigheden volgens de methode ETRTO.
(European Tyre and Rim Technical Organisation). https://www.etrto.org


M+S (Mud and Snow)

Markering die aangeeft dat de band volgens de Europese reglementering een “sneeuw”-band is, maar deze markering is niet gebaseerd op specifieke tests.

 

Slijtage-indicator 4mm:

Slijtage-indicator die een profieldiepte van 4 mm aangeeft .

Wat zegt het Europese reglement over “sneeuwbanden”?

Artikel 3.1.5. van richtlijn 92/23 en reglement R30 geven het volgende aan:

“De banden moeten voorzien zijn van de letters M+S als het om een sneeuwband gaat. ”
“Sneeuwband”: banden waarvan het loopvlakprofiel en de structuur vooral bekend staan door een beter rijgedrag, in de modder en op verse of smeltende sneeuw dan met normale wegbanden. Het profiel van het loopvlak van sneeuwbanden wordt in het algemeen gekenmerkt door groeven en/of massieve blokken, met grotere onderlinge tussenruimte dan bij gewone wegbanden.

 

Specifiek geval winterbanden “M+S”

De maximaal toelaatbare snelheid van winterbanden (M+S) mag, zoals wettelijk is toegestaan, lager zijn dan die van de oorspronkelijke banden. De rijsnelheid moet dan wel worden aangepast aan deze lagere snelheidheidslimiet.
Een sticker, ter herinnering aan deze lagere snelheidslimiet, dient binnen het gezichtsveld van de bestuurder te worden aangebracht.

car-trapped-in-the-snow-on-a-winter-road-1250643
snelheidwinterbanden