Beschadigingen en vervormingen mogen niet worden genegeerd.

Zichtbare bandenbeschadigingen of abnormale verschijnselen moeten grondig worden onderzocht. Aan de hand van dit onderzoek zal worden bepaald of de buitenband kan worden hersteld of afgevoerd moet worden.

sporingsafstelling

Slijtage “sporingsafstelling”

Vaststelling: toenemende slijtage van de ene naar de andere kant, met rubberopstroping op de profielranden.
Waarschijnlijke oorzaken: onjuiste sporingsafstelling van de voor of achterwielen.
Aanbevelingen: Band mag mee gereden worden als hij voldoet aan de wettelijke vereisten.
Uitlijnen van het voertuig volgens de specificaties van de autoconstructeur.

“Holle” slijtage

Vaststelling: slijtage in het midden van het loopvlak groter dan op schouders.
Waarschijnlijke oorzaken: rijden met een te hoge bandenspanning.
Aanbevelingen: controleer en corrigeer de bandenspanning gemeten in koude toestand volgens de aanwijzingen van de autoconstructeur of bandenfabrikant. De band mag verder gebruikt worden als hij voldoet aan de wettelijke vereisten.

holle slijtage
ronde slijtage

“Ronde slijtage”

Vaststelling: slijtage op de schouders groter dan in het midden van het loopvlak.
Waarschijnlijke oorzaken: rijden met te lage bandenspanning en/of overbelasting. Zoek de oorzaak van de onderspanning en los deze op.
Aanbevelingen: band mag verder gebruikt worden als hij voldoet aan de wettelijke vereisten.

“Vreemde slijtage”

Vaststelling: onregelmatige slijtage in golven, velden, facetten ….
Waarschijnlijke oorzaken: deze slijtage wordt meestal vastgesteld op de niet aangedreven achteras. En is meestal het gevolg van de combinatie van verschillende factoren die te maken hebben met het voertuig, bijvoorbeeld onjuiste afstelling van de as (achter), of gebreken aan de ophanging.
Aanbevelingen: band mag verder mee gereden worden als hij voldoet aan de wettelijke vereisten en geen trillingen veroorzaakt. Controle van de geometrie van het voertuig en de ophangingsdelen.

vreemde slijtage
loslaten loopvlak

Loslaten van het loopvlak

Vaststelling: loslaten van het gehele of een deel van het loopvlak.
Waarschijnlijke oorzaken: dit loslaten is het gevolg van meestal overmatige warmteontwikkelingen te wijten aan langdurig rijden met onderspanning en/of overbelasting, een bandenuitrusting die niet beantwoordt aan de aanbevelingen van de constructeur van het voertuig. Roestvorming op de metalen binnenstructuur te wijten aan insnijdingen, perforaties en diverse beschadigingen van het loopvlak.
Aanbevelingen: band mag niet meer mee gereden worden.

Vervormingen

Vaststelling: plaatselijke opzwellingen, uitstulpingen, met of zonder sporen van een schok.
Waarschijnlijke oorzaken: deze vervormingen zijn het gevolg van een breuk van één of meerdere draden van de karkaslaag, veroorzaakt door het raken van een obstakel, knelling van de zijwand van de band tussen een obstakel en de velg. Onderspanning en overbelasting kunnen dit soort beschadigingen verergeren.
Aanbevelingen: band mag niet meer mee gereden worden, wel de staat van het voertuig (velg) controleren.

vervormingen