bib met band

Personenauto’s – Bedrijfswagens – SUV’s

Een handeling, zoals de reparatie van een lekke band, kan invloed hebben op de veiligheid van het voertuig.
Als het niet voldoet aan de volgende factoren die zorgen voor de kwaliteit van de reparatie:
zorgvuldigheid van werken;
kwaliteit van te gebruiken producten;
juiste gereedschap;

Inspectie en diagnose van de te repareren banden:

De reparatie van buitenbanden moet worden voorafgegaan door een grondige inspectie van de band. Aangezien een band die met te lage bandenspanning heeft gereden onherstelbare schade kan hebben opgelopen. Alleen een uitvoerige inspectie zowel aan de buitenzijde als aan de binnenzijde van de band maakt een diagnose mogelijk om te bepalen of de band nog geschikt is om mee door te rijden.
Demontage van de buitenband is dus noodzakelijk om nauwkeurig te kunnen oordelen over zijn werkelijke toestand en over de uit te voeren reparatiemethode.
Buitenbanden die de volgende kenmerken vertonen zijn niet te repareren en moeten verplicht afgevoerd worden:

  • zichtbare of vervormde hieldraad,
  • verhitting of loslaten van de interne lagen,
  • beschadiging door vette of bijtende stoffen,
  • verkleuring of marmering van het binnenrubber,
  • slijtage op de zijwand ten gevolge van contact van het rubber met de grond,
  • barstjes in het rubber ten gevolge van veroudering van de band.
bibendum met wiel
minicombo

Bandenreparatie materiaal “type paddenstoel”
(plug-pleister combinatie)

Voor de reparatie van tubeless buitenbanden voor personenwagens, bestelwagens en 4×4-voertuigen, raden we het gebruik aan van het reparatie materiaal “type paddenstoel (PRP)”. Dit in tegenstelling tot andere koude reparatie materialen. Gebruik van dit materiaal geeft tevens de zekerheid dat de band gedemonteerd wordt. De binnenzijde van de band wordt gecontroleerd voordat een reparatie wordt uitgevoerd. Tevens zorgt deze reparatiemethode voor een perfecte luchtafdichting. Volledige afsluiting/ opvulling van de perforatie wat een waarborg is voor de kwaliteit van de reparatie op langere termijn.

Reparaties met manchet

Het repareren van beschadigingen van meer dan 3 mm in de zijwand en 6 mm in het loopvlak van personenwagen-, bestelwagen- en 4×4-banden met radiaal-structuur, kan worden uitgevoerd met manchetten en warme of zelfvulkaniserende producten.

X radiaal personenwagenbanden t/m snelheidssymbool H mogen volgens bovenstaande methodes worden gerepareerd.

OPGELET

Reparatie met een veter raden we af, omdat dit langs de buitenzijde plaatsvindt zonder de band van het wiel te demonteren. Dus zonder voorafgaand noodzakelijk onderzoek.
Een anti-lek spuitbus moet worden gebruikt als een tijdelijk reparatiemiddel. Dit om de mogelijkheid te bieden om met beperkte snelheid naar een specialist te gaan. Die zal na zorgvuldig onderzoek beslissen om de desbetreffende band te repareren of te vervangen.

pleister