tpms apparaat

TPMS:

Dat is het Tyre Pressure Monitoring System = Bandenspanningscontrolesysteem.
Artikel 9 van R661 van de EU stelt de installatie van een TPMS verplicht:
Vanaf november 2012 voor alle nieuwe gehomologeerde voertuigtypes, en vóór eind 2014 voor alle nieuw geregistreerde voertuigen.

Waar dient het voor?

Het betreft een meldingssysteem dat de bestuurder waarschuwt wanneer de band te zacht is.

Maximale drukverlies is 20% van de ingestelde waarde. In ieder geval waarschuwt het systeem wanneer de spanning lager wordt dan 1,5 bar.

In Europa is de wet op de TPMS in november 2009 aangenomen door het Europees Parlement met als doel de CO2-uitstoot te beperken en de verkeersveiligheid te verhogen.

Het TPMS zorgt gemiddeld voor ongeveer 2% brandstofbesparing (dit komt doordat de rolweerstand van de band wordt geoptimaliseerd wanneer de bandenspanning correct is).

Systeem verbetert ook de veiligheid, doordat het de bestuurder informeert bij abnormaal spanningsverlies.

De verschillende Bandenspanningssystemen:

Indirect systeem (iTPMS):

Dit systeem is gekoppeld aan het ABS van het voertuig en meet het verschil in omwentelingssnelheid tussen de wielen. Als één van de wielen sneller gaat draaien, betekent dit dat zijn diameter kleiner is en dat er dus sprake is van spanningsverlies.

Direct systeem (dTPMS):

Dit systeem maakt gebruik van een elektronische sensor, gekoppeld aan het ventiel van de band. Het meet de bandenspanning en brengt de gegevens via radiofrequentiesignalen over naar een ontvanger. Die waarschuwt de bestuurder zodra een spanningsverlies wordt gedetecteerd. De aanwijzingen voor het juist gebruik van de band moeten strikt worden nageleefd om de sensor niet te beschadigen.

sensor
t-pro sensor

Wat zijn de voordelen en nadelen van deze systemen? 

Een direct systeem werkt zeer nauwkeurig en werkt ook op het moment dat de auto stil staat. Daarnaast is het hiermee ook mogelijk om de bandenspanning in het reservewiel te meten. Een direct TPMS systeem vergt daarentegen wel extra werk en brengt extra kosten met zich mee bij het verwisselen van banden en bij onderhoudswerkzaamheden. Alle band-wiel combinaties (zomer, winter, reserve) van de auto dienen van een goed werkende sensor te zijn voorzien.

Een indirect TPMS systeem is minder precies in zijn functionaliteit aangezien het niet de werkelijke bandenspanning en bandentemperatuur meet. Daarnaast detecteert het ook geen spanningsverlies wanneer de auto stil staat, waardoor u als berijder alsnog weg kunt rijden met een lekke band. Groot voordeel is echter dat het systeem makkelijk is in gebruik en dat het goedkoop is (aangezien er geen sensoren benodigd zijn).

Welke effecten hebben TPMS systemen op onderhoud en service?



Directe TPMS systemen hebben een grote impact op de berijder en de bandenspecialist / onderhoudsmonteur.

De voertuigeigenaar is niet langer in staat zijn om zelf eenvoudig een band te verwisselen, maar heeft daar hulp bij nodig van een gekwalificeerde specialist. Deze heeft als taak de sensoren te monteren, te kalibreren en te controleren. De introductie van directe TPMS systemen vereist verder dat bandenspecialisten en automobielbedrijven investeren in nieuwe apparatuur en de opleiding / bijscholing van personeel.

schrader sensor
stahlrad

Kan ik zelf banden en wielen met een direct TPMS systeem monteren? 

De montage van banden en wielen is een veiligheidskwestie en vereist deskundigheid (denk aan de controle van de conditie van de band en het gebruik van het juiste aanhaalmoment). Daarom raden wij standaard al aan om dit enkel uit te laten voeren door een specialist.

Directe TPMS systemen voegen daar nog extra redenen aan toe:

  • Om slijtage aan de sensor te voorkomen is bij elke bandenwissel het juiste onderhoud van het ventiel en van de pakkingen van belang. Vertrouw hiervoor op een specialist.
  • Bij nieuwe banden en/of nieuwe sensoren is vaak programmeerwerk vereist om de draadloze communicatie tussen TPMS sensor en de ontvanger werkend te krijgen. Een specialist heeft hiervoor de juiste apparatuur in huis.
  • Bij elke bandenwissel dient het batterijniveau van de sensoren gecontroleerd te worden. Ook hiervoor heeft de bandenspecialist de juiste apparatuur in huis.

Mijn auto is niet voorzien van een TPMS systeem. Ben ik nu verplicht om een TPMS systeem te laten installeren?

Nee, auto’s die volgens de nieuwe wetgeving onderhevig zijn aan de TPMS verplichting zijn altijd af-fabriek voorzien van een direct of indirect TPMS systeem. Hieruit kunt u concluderen dat, indien uw auto dat niet heeft, uw auto niet onder de TPMS verplichting valt.

Achteraf-montage van een TPMS systeem op een auto zonder TPMS is niet verplicht.