bibendum pompt band

Oppompen:

Belangrijke opmerking: gebruik alleen voor dit doel voorziene oppomp-apparatuur. De monteur mag onder geen beding in de nabijheid van de band/wielcombinatie blijven. Dientengevolge moet men er zeker van zijn dat de persluchtslang is uitgerust met een veiligheidsklem. En ook voldoende lang is zodat de monteur in geval van incident, buiten de baan van wegspringende delen kan gaan staan.
Verwijder het binnenventiel.
Begin te pompen en controleer goed de centrering van de hielen ten opzichte van de velgrand.
Als de hielen niet goed gecentreerd zijn, de band laten leeglopen en de handeling opnieuw uitvoeren.
Pomp de band op tot 3,5 bar voor een goede plaatsing van de hielen.
Draai het binnenventiel terug en corrigeer de bandenspanning tot de aanbevolen waarde.
Plaats het ventieldopje om volledige luchtdichtheid te garanderen.

Balanceren:

Wanneer de voor- of achterbanden niet of onjuist zijn gebalanceerd, leidt dat tot trillingen. In het stuur, in de vloer, van het dashboard of van stoelen, dit afhankelijk van de snelheid.
Balanceren van de vier wielen is dan ook absoluut noodzakelijk voor het rijcomfort en voor het behoud van de prestaties van de band.

Balanceermachines moeten geijkt zijn conform de aanwijzingen van de fabrikant.
Voor een perfecte balans dient men een wielcentreersysteem te gebruiken dat identiek is aan dat van de wagen (centrering op het centrale gat met een conus of centrering op de boutgaten met een plaat).
Deze twee punten zijn bepalend voor de kwaliteit van de uitgevoerde handelingen en zijn vaak de oorzaak van een onjuiste balans die resulteert in voortdurende trillingen.
Als de balans meer dan 50 gram (bij personenwagens) of 100 gram (bestelwagens en 4×4) bedraagt (per vlak), draai dan de band op de velg (1/2 slag) om de onbalans van de band en het wiel te compenseren.
Treden trillingen op bij “oude” banden, onderwerp ze dan aan een visueel onderzoek.
Het kan namelijk zijn dat de trillingen worden veroorzaakt door onrondheid; uitbalanceren is dan niet de juiste aanpak.

balanceren
montage op auto

Montage en vastzetten op het voertuig:

Indien nodig dient u het naafvlak te borstelen en de schroefdraad te oliën.
Zet de bouten of moeren handmatig vast, draai ze voldoende vast aan.
Haal het voertuig van de brug en zet de wielen definitief vast met een momentsleutel, waarbij u de juiste volgorde (gekruist) aanhoudt en de aanhaalmomenten die voorgeschreven zijn door de autoconstructeur respecteert.