bandenspanning

Contact veroorzaakt rolweerstand.

 

Rolweerstand is de weerstand die een rond voorwerp, zoals een wiel, een kogel of een cilinder, ondervindt als het rolt over een oppervlak. De oorzaak van rolweerstand is voornamelijk gelegen in de vervorming van zowel het voorwerp als het oppervlak. Daarnaast spelen ook andere factoren een rol, waaronder de adhesie tussen het voorwerp en het oppervlak.

De rolweerstand van een stalen wiel over een spoorrails bij een trein is aanzienlijk lager dan de rolweerstand van een rubber autoband over asfalt. Dit komt doordat het rubber van de band meer vervormt en er bij een rubberen band door deze vervorming een groter contactoppervlak ontstaat met de weg. Dit contactoppervlak is bepalend voor de rolweerstand.

Net als bij wrijving is de kracht ten gevolge van de rolweerstand min of meer evenredig met de normaalkracht op het oppervlak. De evenredigheidsconstante wordt rolweerstandscoëfficiënt genoemd.

 

Het belang van de juiste bandenspanning voor de rolweerstand:

Het wordt aanbevolen de bandenspanning te controleren wanneer de banden koud zijn.

Invloed van bandenspanning op de stabiliteit van het voertuig:

Een te lage bandenspanning op de vooras leidt in de meeste gevallen tot onderstuur.

Een te lage bandenspanning op de achteras leidt in de meeste gevallen tot overstuur.

Gevolgen van onderspanning:

Tijdens het rijden met een te lage bandenspanning buigt de band te ver door. Dit leidt tot oververhitting en onherstelbare schade.
De symptomen en gevolgen van een te lage bandenspanning zijn onder meer:
Marmering (plooing van het binnenrubber).
Loskomen van (een deel van) het binnenrubber.
Verlies van (een deel van het) loopvlak.
Rondlopende breuk van de karkaslaag.

De symptomen zijn niet zichtbaar aan de buitenkant. Daarom moet een lekke band altijd gedemonteerd worden om de toestand ervan te controleren.

bibendum pompt band