zp-logo

Technologie:

Kortom een band met versterkte zijwanden die de belasting kan dragen bij spanningsverlies.

Zogenaamde “zelfdragende” technologie of “self-supporting tyre”(SST), alleen voor bepaalde voertuigen.

Beschikbaar in de bestaande assortimenten.

Markering:

Eerst de diverse benamingen per fabrikant:

Bridgestone: RFT
Continental: SSR
Dunlop: DSST
Firestone: RFT
Goodyear: RFT
Hankook: RFT
Michelin: ZP
Pirelli: RFT
Vredestein: RFT

rft-logo
kapotte band

In geval van een lekke band:

In de eerste plaats; De automobilist kan doorrijden, wat met een standaardband niet mogelijk is. Hij dient alleen zijn snelheid aan te passen en hieruit volgt niet harder dan maximaal 80 km/u te rijden over een afstand van maximaal 80 km. Dit om zo snel mogelijk de band te laten repareren of vervangen. Als men meer dan één lekke band heeft, wordt aangeraden om onmiddellijk te stoppen. Wanneer men blijft doorrijden met een lekke winterband moet men de rijstijl aanpassen aan het rijden in de sneeuw.

Montageregels:

Uitrusting auto:

Ten tweede; Een auto die uitgerust is met zelfdragende banden werd bij zijn ontwerp op bepaalde punten aangepast (chassis, vering). Bovendien is de auto uitgerust met een spanningsbewakingssysteem om de bestuurder te waarschuwen in geval van een abnormale spanningsdaling. Het wordt ten stelligste afgeraden om een zelfdragende band te monteren op een voertuig dat er niet in Eerste Montage mee uitgerust is.


Assen:

Ten derde; Aangeraden wordt om de auto uit te rusten met vier Run on Flat banden. Op eenzelfde as is de montage per twee verplicht. In geen geval is het toegestaan om op eenzelfde as Run on Flat en standaardbanden te monteren.


Velg:

Vervolgens; Run on Flat banden mogen uitsluitend worden gemonteerd op velgen en voertuigen aangezien hiervoor de autocontructeur de montage  van zelfdragende banden heeft gehomologeerd.

stahlrad
run flat monteren

Montagemachine:

Het is verboden om Run on Flat-banden te monteren op montagemachines die niet voorzien zijn van een vaste hiellosdrukker en een derde  arm (hulparm). Bovendien beveelt men voor een efficiëntere werkwijze aan om de extra gereedschappen te gebruiken die aanbevolen worden door de constructeur van de montagemachine. Dit om de hiel van de band in de montageholte te houden tijdens de montage en demontage. Raadpleeg daarvoor de informatie van machinefabrikant.

 

Reparatie:

De Run on Flat-banden mogen één enkele keer gerepareerd worden. Maar alleen door een specialist onder dezelfde voorwaarden en daarbij dezelfde methode respecterend voor controle en reparatie als voor niet Run on Flat-banden. Indien banden zijn voorzien van de expliciete tekst, op de zijkant van de band dat deze banden niet gerepareerd mogen worden is dit niet mogelijk.

 

Informatie autoconstructeur:

In het instructieboekje van de nieuwe auto vindt u nuttige informatie over de zelfdragende Run on Flat-banden.