differentiel

Technische eigenschappen van auto’s met vierwielaandrijving:

Het differentieel: Dankzij dit systeem kunnen de aangedreven wielen van de auto met verschillende snelheden draaien.
In een bocht legt het binnenste wiel een kortere afstand af dan het buitenste wiel en draait dus minder snel. Daarom is een systeem nodig dat de snelheid van beide wielen regelt.
Een auto met vierwielaandrijving is uitgerust met meerdere differentiëlen omdat de motor het koppel en het vermogen over beide assen verdeelt.

Gevolgen voor banden:

Net als autofabrikanten adviseren we de montage van vier indentieke banden, ongeacht het type ingebouwde transmissie:
dezelfde afmeting,
hetzelfde bandentype,
gelijke fabrikantcode.
Slijtage van de banden op de voor- en achteras moet gelijk zijn om beschadiging van de transmissie te voorkomen:
De transmissie-as van 4×2-voertuigen die als 4×4 kunnen worden ingeschakeld.
Voor een gelijk slijtageniveau van de banden op de voor- en achteras wordt daarom met klem het volgende aangeraden:
Gelijktijdige vervanging van alle vier de banden.
Periodiek rouleren van de banden tussen de voor- en achteras.

mercedes-4matic-a-klasse
suzuki jimny

Voorzorgsmaatregelen:

Centreerspanning tijdens de montage van de band: 4,5 bar.
Balanceergewicht van max. 100 gram per vlak.

Transmissies:

  1. 4×2 met inschakelbare 4×4 optie: Nissan Terrano, Suzuki Jimny, Toyota Hilux.
    Handmatige, pneumatische of elektrische inschakeling van de tweede as door de bestuurder.
  2. Semi-permanent: Jeep Grand Cherokee, Kia Sportage, Toyota Rav-4.Het voertuig kan zijn uitgerust met alle drie de configuraties. Het koppel wordt automatisch verdeeld.
  3. Permanent: Audi Q7, BMW X5, Range Rover Sport. Voertuigen van dit type rijden permanent met vierwielaandrijving. Deze voertuigen rijden bijzonde rveilig, maar voor goede rijprestaties op ieder terrein is een centraal differentieel nodig dat kan worden geblokkeerd.

Differentiëlen:

Het differentieel is een systeem dat ervoor zorgt dat beide wielen op dezelfde as met verschillende snelheden kunnen draaien met behoud van koppel.

Centraal differentieel is een systeem dat ervoor zorgt dat beide assen van een SUV met verschillende snelheden kunnen draaien.